Kunstnere

Værker

Steder

Diverse

Jerry Adder

Jerry Adder

Foto: Dansk Billedhuggersamfunds hjemmeside

Jerry Adder (Allan Justesen), autodidakt maler og billedhugger, født i 1958 og døbt Allan Justesen. Han bor og arbejder på Tørslevvej i Skuldelev ved Skibby. Jerry Adder arbejder i olie, akryl, gips, marmor og bronze – ofte med kvindekroppen som motiv.

Jerry Adder skriver på sin hjemmeside:

”I Jerry Adders univers kæmper gode og onde kræfter synligt mod hinanden. Det indre menneskes kamp hives frem og får håndgribelig, figurativ form i den nøgne krop som i, et ofte indeklemt og afgrænset rum, afspejler en verden af kaos, inferno, ondskab, lidenskab, erotik og kærlighed.

Motivvalg og udtrykket henter inspiration fra det grænseland som transcenderer den fysiske realisme i en metafysisk virkelighed med tråde til religiøs mytologi og arketypiske figurer i en spejling af de almene menneskelige og eksistentielle spørgsmål.

Det som er svært at finde ord for, finder form, ordet bliver til kød i form af glatte, polerede hvide kroppe, hugget i græsk og italiensk marmor eller i farverige billeder.

Skulpturerne udhugges i en helt direkte arbejdsform uden skitser eller modeller, de opstår i selve arbejdet med stenene. Som i en arkæologisk proces afdækkes ’fossile’ væsener. Med spor som peger bagud til den sene italienske renæssance, søges et nutidigt sanseligt udtryk.”

Jerry Adder udstillede i 2008 i Frederikssund Kunstforening (se udstillingskatalog) sammen med sine to børn, den dengang 23årige Maria Wittrup Justesen og den 20årige Josua Wittrup Justesen. Både datteren og sønnens mål var dengang at komme på Kunstakademiet i København. Amtsavisen havde den 31. maj denne reportage.

Jerry Adder deltog i Frederikssund Kunstforenings skulpturudstilling i parken ved J.F. Willumsens Museum i 2009 med skulpturen Længsel.

Længsel Skulpturudstilling Willumsen 2009

Foto: Morten Ledet, Frederikssund Kommune.

Værker af Jerry Adder i Frederikssund

Maleri på Frederikssund Rådhus, ubetitlet og udateret. Foto Flemming Bülow.
Maleriet er formentlig anskaffet på den udstilling Jerry Adder og hans børn havde hos Frederikssund Kunstforening i 2008 – til billedet er nemlig hæftet det nedenfor gengivne tryk om denne udstilling.

Kilder, link og litteratur

Hjemmeside for Jerry Adder.

Jerry Adder hos Galleri Mernild.

Jerry Adder i Wikipedia.

Jerry Adder portrætteret hos Dansk Billedhuggersamfund.

Brochure med billeder af kunst af Allan Justesen, uden titel, udateret, 12 sider, farve (fem marmorskulpturer, fem akrylmalerier, fire oliemalerier og et oversigtsfoto og to detail-fotos af den store udsmykningsopgave til NGO Forum 95 Gipsskulpturer i jernrammer – dengang de var ophængt i Svalgaard Grafik).

“Der er et væsen jeg skal have befriet” af Karsten Kjærgaard, Frederikssund Avis, 6. februar 2007.

Fornem pris til lokal billedhugger (Medici-prisen ved Kunstbiennalen i Firenze i Italien) af Karsten Kjærgaard, Frederikssund Avis, 8. januar 2008.

Kunst som medlem af familien, reportage om udstilling i Frederikssund Kunstforening i 2008, Frederiksborg Amts Avis, 31. maj 2008.

Årbogen 101 kunstnere årgang 2012, portræt ved kunstanmelder Tom Jørgensen, Kunstavisen.*

Bulderbassen der træder helt ind i sin kunst af Maria Brandt, Lokalavisen Hornsherred, 16. juli 2014.*

* Se bilag nedenfor.

Bilag

Bulderbassen der træder helt ind i sin kunst af Maria Brandt, Lokalavisen Hornsherred, 16. juli 2014

Jerry Adder maler billeder og laver skulpturer i sit hjem i Skuldelev. Han hugger indefra og ud af marmorblokkene. Hans kunst er udstillet og placeret rundt omkring i verden – en del af dem også i Hornsherred.

Hvidt marmorstøv spreder sig i et stort værksted med vinduesudsigt til en grøn og korngul mark. Kunstneren Jerry Adder hugger og skærer sine kæmpe bronze- og marmorskulpturer i værkstedet og gården der er placeret i haven i hjemmet i Skuldelev.”Vi fandt stedet her ved et tilfælde. Før boede vi i København, men det larmer for meget at lave det her arbejde i byen,” siger Jerry Adder, der til daglig hedder Allan Justesen.

Jerry Adder er hans kunstnernavn. Når Jerry Adder arbejder med sine skulpturer, bliver han en del af dem. Bogstaveligt talt kan man sige at han er fysisk involveret i den kunstneriske proces.

”Der er mennesker og historier i marmorblokkene der venter på at komme ud. Jeg ser måske en kvinde i blokken uden at vide på forhånd hvad hun skal. Jeg kravler ind i blokken og hugger og skærer mig ud indtil der kommer en figur eller flere ud af det. Processen betyder meget for mig,” siger Jerry Adder, der arbejder modsat af mange andre billedhuggere der på forhånd har udtænkt skulpturen før de laver den.

Jerry Adder bruger mange symboler i sine skulpturer. Hans skulptur Daimon symboliserer fx den potente, superstærke og tvekønnede dæmon hvis seksualitet er hæmmet og akavet. Den står i øjeblikket på Augustenborg Slot i forbindelse med udstillingen 150 skulpturer i 100 dage.

I andre af Jerry Adders skulpturer blomster erotikken. Men han vil ikke betegne sig selv som decideret erotisk kunstner.

”Det bliver for ensporet og fortænkt at sætte sig selv i sådan en kasse. Jeg er fascineret af former og det nøgne menneske, og jeg bruger erotikken fordi livet også består af erotik. Men det er det hele billede jeg vil vise. Når man er nøgen er det inderste blottet,” siger Jerry Adder og tilføjer:

”Vi ser porno alle steder med kvinder der ofte ligner kunstige barbiedukker, og samtidig er der en blufærdighed over for det nøgne naturlige look. Især hos de helt unge. Kvinder tør ikke at vise deres hængebryster frem på stranden mere.”

Jerry Adder har oplevet folk der er blevet provokeret af hans kunst, og da han fx udstillede malerier med nøgne mennesker i Carlsbergs kantine, bad de ham om at pille dem ned.

Jerry Adders skulpturer overrasker og fortæller nye historier alt efter hvilken vinkel og i hvilket lys man ser dem.

”Beskueren skal gå skulpturen i møde og selv skabe sine illusioner. Min kunst handler om at få dem der ser på den, til at se på livet fra en anden vinkel. Vi vil gerne ses og virke på en bestemt måde. Det giver et løgnebillede. Jeg prøver at gå bag facaden for at nærme mig en mere præcis virkelighed,” siger Jerry Adder.

Udover skulpturer laver han malerier ud fra de samme tanker.

”Mit temperament passer til denne form, for jeg er en bulderbasse der bruger store bevægelser og ikke gider at sidde og fedte med noget,” siger han.

Hans interesse for skulpturer kom allerede som barn når han var med sin mor på Glyptoteket.

”Jeg synes skulpturerne var fantastiske, men virkede højtidelige og på afstand. De manglede at man kunne komme i kontakt med dem. Helt tæt på.”

Lokalavisen Hornsherred juli 2014 Maria Brandt

“Der er mennesker og historier i marmorblokkene, der venter på at komme ud,” siger Jerry Adder der har sit store væksted i sit hjem i Skuldelev. Foto: Maria Brandt.

Kunstanmelder Tom Jørgensen, Kunstavisen, i årbogen 101 kunstnere årgang 2012

“Jerry Adder er unik inden for dansk nutidskunst. Voldsomheden i hans værker og de moralske dilemmaer de eksemplificerer, kan sammenlignes med Bjørn Nørgaards kunstneriske livsværk. Med den markante forskel at Jerry Adder modsat Nørgaard er en klassisk arbejdende kunstner der selv hugger sine skulpturer og bogstaveligt talt er fysisk involveret i hele den kunstneriske proces.

Kunsthistorisk og stilistisk ligger Jerry Adders forbilleder og inspiration i højrenæssancen, først og fremmest hos Michelangelo for hvem kunsten kun kan beskrives som en kamp mellem liv og død i én altomfattende skabelsesproces. Men også den engelske før-romantiker William Blake med dennes eskatologiske syner, ekspressive stil og voldsomme angreb på samtidens religiøse og politiske instanser synes at spille en rolle for kunstneren.

Meget af dette kommer til udtryk i maleriet Korthuset. Vendingen ”alt synes at ramle sammen som et korthus” passer godt på dette billede af det moderne menneske i al dets afmagt og isolation. En nøgen mand og kvinde siddende i hvert sit papirbur – vi kan se at muren kan gennembrydes så let som ingenting. Alligevel er de ude at stand til at få kontakt med hinanden. Rådvilde og fortvivlede hånes de af to unge mennesker, mens to ligeledes nøgne figurer uden for huset – to yngre udgaver af hovedpersonerne? – vender sig bort i hver din retning med alle tegn på desperation i deres udtryk og med kranieskaller liggende for deres fødder.

Jerry Adders maleri kan være et symbol og udtryk for den ensomhed og afmagt der kommer når kærligheden spiller fallit. Når man ikke længere lytter til hinanden, når det hele kollapser. En tilstand der føles lige så død som de kranier man ser i billedet. De to hånende figurer synes at antyde at det er de forhenværende elskendes egen skyld at kærligheden har spillet fallit. Isolationen kan jo brydes med en enkelt symbolsk tryk på de papirtynde vægge. Måske de og vi har glemt at man skal kæmpe for kærligheden?

I de to skulpturer Caught between Heaven and Hell og Daimon uddybes tematikken. Den superstærke, men tvekønnede dæmon og den nøgne unge kvinde hviler ikke i sig selv. Deres seksualitet er hæmmet, deres position ufri og akavet. Den i øvrigt superpotente dæmon har nok i sig selv, kvindens hoved er vredet helt skævt på grund af et uafklaret forhold mellem lyst, samvittighed og narcissistisk selvnydelse.

I andre af Jerry Adders skulpturer blomstrer erotikken derimod. De elskende bliver til én sammenslynget krop og opnår befrielse i og ved ekstasens selvforglemmende favntag. En ekstase, der, hvis man ser Jerry Adders værker i helhed, resulterer i og er forudsætningen for religiøs og spirituel afklarethed. Med andre ord: For Jerry Adder kommer menneskets forløsning i kærlighed gennem selvfornægtelsen.”

Noter

Bronzeskulptur i Skuldelev Hallen – købt af foreningen bag hallen (reportage fra indvielsen i en lokal avis).

13 gipsskulpturer i jernrammer (170 x 200 cm) på Produktionsskolen i Skibby* købt af konkursboet efter Svalgaard Grafik, Ballerup, som havde købt skulpturrammerne efter afslutningen af Det Sociale Topmøde i 1995 på Holmen hvor de hang som udsmykning under loftet i stålværkshallen – og hvortil de var lavet som en udsmykningsopgave.

Et par gipsskulpturer som oprindelig var lavet til en udstilling på Gammelgård i Herlev i 1995, og som efterfølgende har været udlånt til Produktionsskolen i Skibby*.

* Produktionsskolen Frederikssund Foruddannelsescenter, PFFU (dengang Produktionsskolen Over Broen).

Redaktion

Juli 2014 – Artiklen er oprettet med medvirken fra John Wulff, agent for Jerry Adder.

Kunstnere

Værker

Steder

Diverse