Lisbet Soya

Lisbet Soya

 

Skulptør Lisbet Soya Nørgård er uddannet på Danmarks Designskole 1984-89 og desuden på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1991. Bor i Græse Bakkeby med sin mand Christoffer Soya.

Lisbet og Christoffer Soya drev i 1990erne designfirmaet Terrazzo Verti med gulv- og rumdekorationer samt møbler i farverig og mønstret terazzo. Lisbet Soya har en årrække arbejdet som tegnelærer for porcelænsmalerlærlinge  for Royal Copenhagen. Fra 2003 og en årrække frem har hun haft skulpturværksted i Kunstnerhuset ved siden af Gjethuset i Frederiksværk.

Fra 2010erne har Lisbet Soya med baggrund i en masteruddannelse i informationsteknologi og læring arbejdet med disse emner som konsulent og gennem sit firma Your Setup Videoproduktion.

Lisbet Soya er repræsenteret med offentlig kunst en række steder i Danmark, men ikke i Frederikssund. Hun har ofte arbejdet i messing med en svejseteknik hun har lært hos Hundested Motor- og Propellerfabrik.

Lisbet Soya har nogle gange udstillet sammen med veninden, den københavnske kunstmaler Pia Fonnesbech – i 2006 i Galleri SPOT i Frederiksværk med udstillingen Stille liv! og i 2008 på påskeudstillingen i Rebekkasalen på Jægerspris Slot.

På udstillingen i Frederiksværk udstillede Lisbet Soya transparente og lysende skulpturer i messing og Pia Fonnesbech koloristiske dekorationer (malerier).

På udstillingen i Jægerpris tog Lisbet Soya og Pia Fonnesbech udgangspunkt i slottet, helt konkret et tapet på slottet i forrummet til Rebekkasalen, men også symbolsk ved at arbejde med prinsessefiguren og et kvindeligt univers med ting fra hjemmet med reverens til den kvinde – grevinde Danner – som slottet er kendt for. Lisbet Soyas metalskulpturer optræder her som “stregtegninger i luften der fletter sig ind i hinanden”. Skulpturen Skafottet skulle således fra den ene side forestille et kaffebord, fra den anden “et prinsessehoved der ligger og stirrer afmægtigt ned i stempelkanden”. I skulpturen Madonna “hænger madonnafiguren hovedløs på en bøjle, som en dragt med et lille barn på armen”.

Ovenstående er citeret fra udstillingens katalog. Her har kunstanmelder Trine Ross desuden denne karakteristik af Lisbet Soyas værker:

“Lisbet Soya trækker sine skulpturer ud af rummer og ind på fladen. Det er næsten umuligt at fokuserer på de spinkle streger der på overraskende vis rejser sig i rummet, svævende og uhåndgribelige som en strøtanke – i guld. Som på en skulptur hvor et sæt lange, udtjente bryster roligt lader sig flyde ud over soklens kant. Så kan man selv tænke videre over livets kilde og udspring – og på de omkostninger der skal betales på forskellige leder og kanter når man er med til at skabe nyt liv. Både som menneske og som kunstner.”

Lisbet Soya deltog i 2008 i udstillingen Kunsten – Skolen – Nødvendigheden arrangeret af Frederikssund Kunstforening i samarbejde med Kunsthøjskolen Thorstedlund i anledning af skolens 25års jubilæum. De udstillende kunstnere var tyve lærere og gæstelærere tilknyttet Kunsthøjskolen.

Kilder, link og litteratur

Ny udstilling i Galleri Spot, Frederiksborg Amts Avis, 3. november 2006, foromtale af udstillingen i Galleri Spot.

Kulturlivet hitter i stålbyen, Frederiksborg Amts Avis, 6. november 2006, reportage fra åbningen af udstillingen i Galleri Spot, illustreret.

Galleri Spot præsenterer udstillingen Stille liv! på sin hjemmeside.

Påskeudstilling på Jægerspris Slot, Lokalavisen Frederikssund/Hornsherred, 5. og 11. marts 2008, foromtale af udstillingen i Rebekkasalen.

Katalog til udstillingen med Lisbet Soya og Pia Fonnesbech i Rebekkasalen på Jægerspris Slot, marts 2008.