Kunstnere

Værker

Steder

Diverse

Willy Ørskov

Willy (Villy) Ørskov (Andersen) født den 21. december 1920 i Aarhus, død den 12. juni 1990 i Helsingør, i 1965 gift med kunsthistoriker Grethe Ida Grathwol (1936-). Professor ved Kunstakademiet 1978-84.

Ørskov blev uddannet på en kunstskole i Göteborg 1954-60 og arbejdede som ung med keramik, men fandt efterhånden et abstrakt skulpturelt formsprog karakteriseret ved fravær af genkendelighed, motiv og fortælling – og værkerne var derfor ubetitlede. Skulpturerne skulle ikke fortolkes: “Skulpturens indhold er skulptur”. Han teoretiske overvejelser findes i bøgerne Aflæsninger af objekter og andre essays (1972) og Den åbne skulptur og udvendighedens æstetik (1987).

Willy Ørskov udstillede over det meste af Europa og i Danmark, han blev medlem af Den Frie Udstilling i 1965. Han modtog Eckersbergs Medalje i 1968 og Thorvaldsens Medalje i 1973.

Værker af Willy Ørskov i Frederikssund

Sammensat skulptur i hvid marmor, 150 x 740 x 338 cm, uden titel, 1976. Udstillet flere steder, opstillet 1995 ved Helsingør Sygehus, genopstillet 2013 ved Frederikssund Sygehus. Foto Kresten Scheel, Nordsjællands Hospital.

Kilder, link og litteratur

Den Store Danske.

Dansk Biografisk Leksikon.

Wikipedia.

KØS: værker af Willy Ørskov og udstilling af processkitser 2011.

Kunstindeks Danmark/Weilbachs Kunstnerleksikon.

Willy Ørskov: Aflæsning af objekter og andre essays, 1966

Willy Ørskov: Objekterne – proces og tilstand, 1972

Willy Ørskov: Lighed og identitet, 1978

Willy Ørskov: Terrain-vague* og Simple organiseringer (essays 1976), Billedfortolkninger, Kunstakademiets billedkunstskole, 1983

Willy Ørskov: Den åbne skulptur og udvendighedens æstetik (1987)

Willy Ørskov: Terrain-Vague*, Borgen, 1992

Peter Michael Hornung (red.): Ny dansk kunsthistorie, bd. 9: Mikkel Bogh p. 114, Forlaget
Palle Fogtdal, 1996

Willy Ørskov: Samlet – en samlet genudgivelse af Willy Ørskovs bøger: Aflæsning af objekter og andre essays (1966), Objekterne – proces og tilstand (1972) 0g Den åbne skulptur og udvendighedens æstetik (1987), Borgen, 1999 (saxo.com)

Lars Morell: Broderskabet – Den eksperimenterende Kunstskole 1961-69, Thaning&Appel, 2009

Tania Ørum: De eksperimenterende tressere – kunst i en opbrudstid, Gyldendal, 2009

Grethe Grathwol: Livstykker og parallelhistorier – Hovedperson: Willy Ørskov, Forlaget Spring,
2010

Artikel i KØS’ tidsskrift nr. 3 2011 af kulturjournalist og kunstkritiker Lisbeth Bonde Mod et nyt skulpturbegreb Willy Ørskov 1920-90.
Se: Lisbeth_Bonde_om_Willy_Oerskov

Artikel i Carlsbergfondets årsberetning 2013 af dr.phil. Maria Fabricius Hansen Willy Ørskovs bøjninger med anledning i udstillingen af samme navn på Sorø Kunstmuseum 2012 med de rørformede figurer som Willy Ørskov havde arbejdet med fra 1960erne til 1980erne. Til udstillingen havde Grethe Grathwol fremstillet en 47 minutters film visende rekonstruktionen af værkerne.
Se: Carlsbergfondets årsberetning 2013

* terrain vague – se fx blankspace.dk

Skulptur i hvid marmor

Skulturen

Kunstnere

Værker

Steder

Diverse