Kunstnere

Værker

Steder

Diverse

Per Weiss

Per Weiss navnside

Foto: Per Weiss.

Per Weiss, keramiker, født 30. april 1953 i Frederiksværk.

Han er uddannet på Skolen for Brugskunst i 1970erne og under en orlov hos den japanske mester-keramiker Yosiga Taibi. Fra 1979-86 drev Per Weiss sit eget værksted Weiss Gama i Hagi i Japan.  Han var den første vesterlænding der blev optaget på Det japanske Akademis årlige prestigeudstilling Nitten, en ubetinget æresbevisning.

I begyndelsen arbejdede Per Weiss med karakteristiske lyse Hagi-glasurer, svingende fra gult over rosa til lys abrikos, senere med stærkt farvede, nuancerede glasurer. I de seneste arbejder, som fx de hånddrejede kæmpekrukker, understreges form og materiale af dekorationen med bølgende linier på en uglaseret, lys baggrund. Per Weiss forener den japanske keramiktradition med en af ham selv udviklet rakuteknik og skaber sit eget personlige keramiske håndværk – primært i form af store hånddrejede krukker med geometriske mønstre og snoede ornamenter – og som regel altid med en meditativ indgangsvinkel.

1986-87 havde Per Weiss som den første værksted i Kunstnerhuset i Frederiksværk (bag Gjethuset). Siden 1988 har han boet og drevet værksted og galleri sammen med keramiker Lene Regius på Mysselhøjgaard på Orehøjvej 1c i Gl. Lejre.

Per Weiss og Lene Regius tog i 1993 til Kreta for at studere den minoiske kulturs keramik, og hos pottemagerne i Thrapsanos lærte han sig stedets håndværksmæssige teknikker som han efterfølgende har ladet sig inspirere af.

Som gammel elev deltog Per Weiss i 1989 i en udstilling arrangeret af Frederikssund Kunstforening i anledning af Realskolens 100års jubilæum. Til udstillingen blev udgivet et hæfte med præsentation af kunstnerne: Realskolen 100 år kunst af ti gamle elever Kunstforeningen 1989. Se i øvrigt invitation, avisomtaler og værkfortegnelse.

I foreningens 50års jubilæumsår 1995 arrangerede Frederikssund Kunstforening udstillingen “Store Krukker” i Langes Magasin med Per Weiss og Lene Regius hvor de deltog med henholdsvis seks og otte store krukker. Frederikssund Kommune købte en stor krukke og en lidt mindre lågkrukke af Per Weiss.

Per Weiss var i 2005 repræsenteret på Frederikssund Kunstforenings 60års jubilæumsudstilling sammen med cirka 30 andre kunstnere – lokale og udefra kommende. Han var repræsenteret med to store og en lidt mindre krukke.

Per Weiss arbejderFoto: VisitLejre.dk.

Værker af Per Weiss i Frederikssund

En stor krukke og en mindre lågkrukke købt på Frederikssund Kunstforenings udstilling i 1995 med keramikerparret Per Weiss og Lene Regius. Begge værker befinder sig på Frederikssund Rådhus. Foto Flemming Bülow.

stor-krukke-frederikssund

lagkrukke-frederikssund

Kilder, link og litteratur

Per Weiss’ hjemmeside.

Per Weiss hos KunstiRoskilde.dk.

Per Weiss, udstillingskatalog, Kunstmuseet Trapholt, 1993.

Per Weiss – Lene Regius, udstillingskatalog, juni-juli 1995, Galleri Christian Dam, København.

Store Krukker, udstillingsbrochure, Frederikssund Kunstforening, november 1995.

Flot finale, Frederiksborg Amts Avis, Birger Kristensen, 20. november 1995.

Lene Regius & Per Weiss, udstillingskatalog, Sjællands Keramikmuseum, 1999. Om Sjællands Keramikmuseum, se note til bilag herunder.

Lene Regius & Per Weiss, udstillingskatalog, Galleri MøllerWitt, Århus, 2003.

Keramisk historiefortælling, artikel om boligindretning hos Per Weiss og Lene Regius, Politiken, Iben Danielsen, 9. september 2006.

Meditative krukker, fødselsdagsomtale, Libbie Fjelsatrup, Politiken, 28. april 2013.

Krukkemesteren, fødselsdagsomtale, Berlingske, 30. april 2013. Se nedenfor.

Noter

Krukke af Per Weiss på Frederikssund Rådhus.

Bilag

Meditative krukker

Politiken, 28. april 2013

Betragteren hensættes i en nærmest meditativ tilstand ved synet af keramiker Per Weiss’ krukker. Måden der er dekoreret på, er som labyrinter, bølgende ind og ud og frem og tilbage, gentagelse på gentagelse. Lader man sig rive med af disse slyngede linjeforløb, ja, så befinder man sig snart i trance.

Per Weiss arbejder med det gamle begreb arabesker der har fascineret folk gennem århundreder, og nogle hans mønstrede krukker sender tankerne tilbage til dem der engang blev drejet og dekoreret af ingen ringere end Thorvald Bindesbøll. Hertil kommer Weiss’ inspiration og studier af japanske stengårdshaver, de zenbuddhistiske hvor munkene hver dag river gruset til særlige mønstre som symbol på livet og uendeligheden.

Keramikeren er født i Frederiksværk, og første gang han rejste til Japan, var under sin uddannelse på Skolen for Brugskunst som Danmarks Designskole hed i de dage. Året var 1974, og bortset fra den periode hvor unge Weiss var i København for at færdiggøre sin uddannelse til keramiker, tilbragte han de næste mange år i Japan, dels hos mesteren Yosiga Taibi, dels først og fremmest med arbejde i det værksted han selv etablerede i byen Hagi i 1979.

Han kaldte værkstedet for Weiss Pottery-Weiss Gama og udstillede en række steder derovre, blandt andre i Ueno Museum of Art samt Yamaguchi Art Museum og Yokohama & Hiroshima Cultural Center. Weiss var desuden den første europæer der blev optaget på The Imperial Art Academy Show, også kaldet Nitten, og således gik der hele ti år før han vendte næsen hjem. Tilbage i det danske søgte Per Weiss mod hjembyen, og siden 1988 har han haft værksted på en prægtig gård i det gamle Lejre hvor han arbejder og lever sammen med keramikeren Lene Regius.

Udstillinger med keramik af Per Weiss har man blandt andet kunnet se i forbindelse med den 2. danske keramiktriennale på Kunstmuseet Trapholt, Sjællands Keramikmuseum*, Svanekegaarden på Bornholm, Sophienholm, Kunstindustrimuseet, Grimmershus – Danmarks Keramikmuseum samt på enkelte udstillinger i USA og Tyskland. Udsmykninger har Weiss desuden udført til Oticon, RUC, Tønder Bank og Pengeinstitutternes Betalingsservice. En del japanske priser er det også blevet til foruden legater til arbejde og rejser fra Statens Kunstfond.

* Sjællands Keramikmuseum var en forening grundlagt 1995-96 med det formål at erhverve, udstille og formidle nutidig dansk keramik. Få år efter fusionerede Keramikmuseet med Roskilde Kunstforening, og samlingerne er gennem en samarbejdsaftale fra 2000 overdraget til Roskilde Museum. Red.

Krukkemesteren

Berlingske, 30. april 2013

Per Weiss har formået at skabe sin egen helt unikke position i dansk kunst der gør keramik til skulpturelle værker på samme måde som det er sket med Peter Brandes og hans gigant-krukker.

Per Weiss blev allerede som 18årig optaget på Skolen for Brugskunst hvorfra han i 1974 tog vejen til Japan for at komme et par år i mesterlære hos Taibi Yosiga inden han tog afgang i 1977, hvor han i øvrigt modtog Kunsthåndværkerprisen af 1879, bronze, og Handelsbankens Studierejselegat. Det førte dog omgående til en rejse tilbage til Japan for at tjene som assistent for forskellige andre mestre inden han i 1979 grundlagde sit eget værksted i Hagi, Japan.

Årene blev brugt til en stadig selvoplæring og udvikling af formsproget og medførte deltagelse i en række prestigefyldte udstillinger på blandt andet Yamaguchi Art Museum, Ueno Museum of Art, Yokohama & Hiroshima Cultural Centers og Fokuoka Museum of Modern Art samt en række gallerier. Han var den første fra Europa der blev optaget på The Imperial Art Academy Show, også kaldet »Nitten«, og samme år udstillede han på Hawaiian Museum of Art i USA.

Med denne solide kunstneriske og udstillingsmæssige bagage vendte han i 1986 tilbage til Danmark og grundlagde sit første danske værksted i hjembyen Frederiksværk. I 1988 etablerede han sit nuværende værksted i Lejre uden for Roskilde sammen med/hos keramikerkollegaen og samleveren Lene Regius. Han har modtaget støtte og arbejdslegater fra Statens Kunstfond i perioden 1992-2001.

Selv om man med en vis ret kan kalde Per Weiss den japanske dansker i keramikken, har han fortsat med at søge udfordringer i andre sammenhænge og steder. Han og Lene Regius tog i 1993 til Kreta for at prøve at arbejde med de typer af krukker som den minoiske kultur havde betjent sig af. Gennem nogle måneder lærte han de håndværksmæssige teknikker hos lokale pottemagere i Thrapsanos, og mange af hans værker bærer tydeligt præg deraf.

 

Kunstnere

Værker

Steder

Diverse