• Home
  • Elsebeth Hutters

Elsebeth Hutters

Kunstindeks Frederikssund

Elsebeth Hutters - Fjordkunst

Elsebeth Hutters – foto fra hjemmeside for foreningen Fjordkunst hvor hun er medlem.

Elsebeth Hutters, keramiker, papirkunstner, maler og socialpædagog, født 19xx, bor og har sit værksted i Skyllebakken i Frederikssund. Hun har i mange år ernæret sig ved erhvervsarbejde (senest som opsøgende aktivitetsmedarbejder på ældreområdet i en nordsjællandsk kommune).

Det med keramikken begyndte i 1964, i 1967-72 uddannede Elsebeth Hutters sig på Kunsthåndværkerskolens afdeling for keramisk formgivning, glas m.v. og fik en bronzemedalje for sin afgangsopgave. Keramikken har længe været stillet til side – men ikke helt væk – og Elsebeth Hutters har efterfølgende beskæftiget sig alvorligt med papirkunst og selvgjort papir. Fra århundredskiftet og frem har hun deltaget i en del forskellige kurser og højskoleophold.

Elsebeth Hutters har udstillet en del steder især i Nordsjælland og herunder også i Frederikssund Kunstforening. I 2011 udstillede hun i udstillingsrækken Kunst før Columbus i Kulhuse Kulturhus.

Elsebeth Hutters er medlem af den lokale kunstnergruppe Fjordkunst hvor hun holder et årligt åbent hus, og den nordsjællandske kunsthåndværkergruppe Mantziusgruppen som årligt afholder et efterårsmarked – nogle gange i Kulturhuset Elværket i Frederikssund.

Elsebeth Hutters produktion i 2010erne falder inden for dels maleriet og dels papirkunsten hvor hun arbejder med collager kombineret med serigrafi og med papir i form – som her illustreret:

Elsebeth Hutters - maleri

Elsebeth Hutters - collage - hjemmeside

Elsebeth Hutters - papir i form - hjemmeside

Fotos fra Elsebeth Hutters’ hjemmeside.

Elsebeth Hutters beskriver sine arbejder og teknikker således:

Malerier: Jeg arbejder meget ekspressivt når jeg maler. Jeg arbejder med akryl sammen med farvepigmenter og shellak som lægges på og vaskes ned, hvorpå jeg igen tilføjer nye lag. Således fortsætter processen over flere gange. Mine billeder ender ofte med et motiv der leder tankerne hen på naturen.

Collager med serigrafi: Serigrafi og silketryk er i princippet det samme. Mine motiver er som udgangspunkt mine egne foto som jeg har bearbejdet og overført til en silketryksramme. Siden er serigrafierne indarbejdet i collager sammen med mit håndlavede papir.

Papir i form: Til krukkerne har jeg brugt både mit eget støbte papirmateriale og genbrugspapir og dekoreret med egne serigrafier. Krukkerne er opbygget omkring en form, og materialet har jeg samlet med tapetklister. Siden er de blevet behandlet med benlim, og til sidst er krukkerne overfladebehandlet med lak af flere gange.

Elsebeth Hutters deltog i 2002 i salgsudstillingen Kunst som gave arrangeret af Frederikssund Kunstforening – sammen med 17 andre kunstnere og kunsthåndværkere.

I 2014 udstillede Elsebeth Hutters i Kulturhuset Elværket i Frederikssund.

Samme år blev en collage af Elsebeth Hutters givet som gave da Dansk Industri Hovedstaden hædrede Frederikssund-firmaet Mountain Top Industries med årets Initiativpris.

I 2016 udstillede Elsebeth Hutters i Rejsestalden i Jægerspris både serier af papirarbejder i form af skåle og lygter og malerier i serierne Gopler og Dansere samt mange danske og enkelte islandske landskaber.

I 2017 holdt Elsebeth Hutters foredrag (artist talk) om sin papir- og billedkunst i Langes Magasin i Frederikssund arrangeret af Frederikssund Kunstforening. Ingen samtidig udstilling.

Kilder, link og litteratur

Hjemmeside for Elsebeth Hutters.

Papirskåle med hestehår, reportage fra Mantziusgruppens marked i Elværket i Frederikssund med fokus på Elsebeth Hutters’ papirarbejder, Frederiksborg Amts Avis, 18. november 2013.

Papirkunst i kulturhuset, Lokalavisen 19. juli 2016.

Papirkunst og malerier udstilles i Rejsestalden, Frederiksborg Amts Avis 22. juli 2016.

Postkort Elsebeth Hutters cirka 2016.

Bilag

Elsebeth Hutters skriver om sig selv på sin hjemmeside (2010erne):

Form, farver og det grafiske billedsprog har altid gjort mig nysgerrig, og billedsproget synes jeg er rigtig spændende at arbejde med.

Som uddannet kunsthåndværker og designer inden for glas og keramik har håndlavet papir som papirkunst gennem de senere år fanget min interesse. Jeg er blevet meget optaget af at arbejde med papiret.

At arbejde med papirmaterialet som kunst er også at gå ind i en arbejdsproces og metode som har en lang historie og mange traditioner bag sig ligesom glasset og keramikken.

Papiret er et materiale som også har den mulighed at man kan arbejde med det både i form og flade, og det kan dekoreres og siden overfladebehandles, så det bliver helt transparent og skaber en taktil tiltrækning.

Som kunsthåndværker synes jeg det er en udfordring at arbejde med et materiale som trinvis bygges op gennem flere processer, og som siden fremstår både skrøbeligt og i fast form.

Samtidig har maleriets billedsprog altid været en del af mit udtryk hvor det ofte er tankens vandring i nordlige landskaber og natur der afspejler sig.”

I forbindelse med sin udstilling i Rejsestalden i Jægerspris i 2016 skrev hun:

“Form, farver og det grafiske billedsprog har altid gjort mig nysgerrig… Som uddannet kunsthåndværker og designer indenfor glas og keramik har håndlavet papir, som papirkunst, siden fanget min interesse, og det har jeg i de senere år været meget optaget af. Papiret er et spændende materiale der ligesom leret og glasset har den mulighed at man kan arbejde med det både i form og flade, og så kan det overfladebehandles, så det bliver helt transparent. Det er et materiale som også har en lang historie og mange traditioner bag sig.

Motiverne i mine malerier er ofte tankens vandring i nordlige landskaber og naturens grafiske sprog og former. Jeg arbejder meget ekspressivt når jeg maler. Jeg arbejder på kobbertrykspapir med akrylfarver sammen med farvepigmenter og shellak som lægges på og vaskes ned, hvorpå jeg igen tilføjer nye lag. Således fortsætter processen over flere gange. Jeg arbejder ofte med den samme figur eller motivkreds i en længere periode, men undervejs udvikler det sig, opløses og transformerer sig til noget nyt. Jeg bruger sjældent en pensel, men gerne en spartel, en murske, en japansk bambus pen og hvad der ellers falder for.”