Foto Gorm Eriksens hjemmeside.
Gorm Eriksen, født 21. juni 1940, død 14. juni 2022, billedkunstner og arbejdede med malerier og tryk, han boede i Smidstrup ved Gilleleje.
Uddannet som litograf og grafonom og debuterede 1969 som maler på Charlottenborgs Forårsudstilling og Kunstnernes Efterårsudstilling og har siden udstillet utallige steder i ind- og udland. Han maler i en ekspressionistisk og farveglad stil. Han har udført et stort antal litografier, serigrafier og kobbertryk.
Gorm Eriksen er repræsenteret på Metalskolen i Jørlunde med flere malerier blandt andet fra serien Subliminal spejling samt cirka et dusin tryk. Her et udvalg – foto Flemming Bülow.
Uden titel
Bjerg
Ravine
Uden titel 1993
Kilder, link og litteratur
Fødselsdagsomtale i Berlingske 20. juni 2020.
Dødsfald i Politiken 25. juni 2022.
Bilag
Kunsthistoriker Alice Fanøe skriver på Gorm Eriksens hjemmeside:
“Den heftige ekspressive brug af farver er netop Gorm Eriksens kunstneriske bomærke. Han fører penslen med skiftende farve i hastigt glidende eller abrupt afbrudte strøg over lærredet. Det er de indre billeder som kunstneren vil synliggøre. Billeder som presser sig frem fra de ubevidste lag i menneskesindet.
Gorm Eriksen arbejder helt bevidst med denne proces. Han bruger meditation hvor han efter års træning har lært sig at bringe sindet i meditativ tomhed for der igennem at frigøre sig de underbevidste energier som vi alle har i os, og som vi ikke selv er herrer over.
I hans maleri fornemmer man kampen med stoffet – der er en fysisk nærværenhed i billedernes figurationer som er bygget op af stærke farver og dansende rytmiske bevægelsestegn i sorte strøg. Det er i tegningen, billedets dramatik fremkommer, og farveklange underbygger og forstærker udtrykket. Farvernes værdi og deres påvirkning af den menneskelige psyke og dermed selve farvens væsen interesserer ham i særlig grad. I nogle billeder tager formen karakter af ansigter og figurationer som repræsenterer arketypiske gestalter af det gode, det onde, det lidende eller det frydefulde – en evig dualisme, det lyse og det mørke, som forholder sig til hinanden i en voldsom spænding. I løbet af billedets tilblivelsesproces arbejder han på forskellige planer af ubevidst og bevidst skabelse. Han søger billedets handling, dets dynamiske kraft i sindets mere ubevidste lag, og først ved billedets afslutningsfase styrer han ind på det helt bevidste plan hvor analyserende og intellektuelle ræsonnementer bærer frem til billedets konklusion.”