Lærketrækket

Kunstindeks Frederikssund

Lærketrækket

Johannes Larsens maleri Lærketrækket eller Lærkerne kommer er olie på lærred, måler 134 x 233 cm og er fra 1915. Det anses for et af Johannes Larsens bedste malerier. Maleriet har af Ny Carlsbergfondet været deponeret på Frederikssund Sygehus fra 1954 til 1999 (cirka).

Maleriet blev udstillet i København i 1915 på den netop stiftede kunstnersammenslutning Grønningen (som tog navn efter den gade hvor de placerede deres første udstillingssted i form af en interimistisk træhytte med tilnavnet indianerhytten på grund af bygningen udsmykning).

Statsminister Zahle forelskede sig i billedet og noterede i sin dagbog hvordan han adskillige gange havde siddet på Grønningen og glædet sig over “Johannes Larsens store, dejlig billede: Lærketræk“. Samme år fik Danmark ny grundlov med blandt andet indførelsen af valgret for kvinder – hvilket Zahle var medvirkende til – og derfor samlede en kreds af kvinder ind, og Zahle fik foræret maleriet som folkegave.

Efter Zahles død i 1946 blev maleriet i 1954 købt af Ny Carlsbergfondet og deponeret på Frederikssund Sygehus. I 1999 afholdtes på Johanns Larsen Museet i Kerteminde en større udstilling med hans værker, og her var maleriet lånt ind. Samtidig udkom den store bog om Johannes Larsen af museets direktør Erland Porsmose, og her er maleriets placering angivet som Frederikssund Sygehus (side 179).

Erland Porsmose havde opsøgt maleriet på Frederikssund Sygehus og fundet det i en meget elendig forfatning med blandt andet et hul i lærredet. Maleriet blev restaureret og udstillet, men kom ikke tilbage til sygehuset. Ny Carlsbergfondet havde tilbagekaldt det, og i 2004 blev det overdraget til Johannes Larsen Museet.

Henrik Wivel skrev i sin anmeldelse af 1999-udstillingen i Berlingske juni 1999:

”Men noget uset er der imidlertid på færde, her på Møllebakken ved Kerteminde. Med udstillingen er det lykkedes Erland Porsmose at sætte fokus på Johannes Larsens senværk, der manifesterede sig som en gruppe store, gennem- og overarbejdede og monumentalt eksponerede oliebilleder. Værker, hvormed Larsen konkret og symbolsk summerede sit livsværk op. Et forvarsel om denne monumentale bestræbelse hos den ellers så afbalancerede Larsen får man i det mageløse billede “Lærketrækket” fra 1915, der til daglig må sprede glæde på Frederikssund Sygehus. Hvorvidt trilogien “Edderfugletrilogien” (1924-28) på samme måde har spredt glæde i Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg vides ikke. Tv-seere kender billederne som baggrund for diverse presse-, krise- og gruppemøder hos socialdemokraterne.”

Kilder, link og litteratur

http://historiskatlas.dk/Johannes_Larsen_og_Taarup_indd%C3%A6mmede_strand_%286246%29

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/518990:Kultur–Fuglefri-og-forelsket

http://www.b.dk/kultur/nordisk-fjer

http://historiskatlas.dk/Johannes_Larsen_og_Taarup_indd%C3%A6mmede_strand_(6246)

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiOyo-iqd7RAhVIDywKHaOBC1wQtwIIGzAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DikUDeXdGV08&usg=AFQjCNGHTMmpvlnAOasFUm4DQ78KZFAP-A&sig2=AKBXxpjNIx7HjCGe8yQr5Q