Foto: Billedhuggerskolen Charlottenborg
Martin Erik Andersen, dansk billedkunstner, født 19. november 1964, uddannet på Kunstakademiet i København 1985-92 samt et år på El Fonuun-Gamila-akademiet i Cairo, Egypten. Fra 2009 har han været professor ved Kunstakademiet hvor han leder Billedhuggerskolen.
Martin Erik Andersen arbejder overvejende med skulptur og skulpturelle objekter, men også med tegning, tekstil og lyd. Han installerer ofte sine værker i en rumlig iscenesættelse hvor både det konkrete udstillingslokale og den sammenhæng værket vises i, sættes i spil. Værket selv bærer ofte på mange lag af betydninger, og der trækkes på et bredt register af referencer til både europæisk og islamisk kunst- og kulturhistorie.
Martin Erik Andersen har siden sin debut i 1988 udstillet i både Danmark og udlandet, og han har udført flere udsmykningsopgaver. Han er repræsenteret på Statens Museum for Kunst med Uccello Tombant (1995) i gips, glas, papir, tæppe og forniklet stål. På det humanistiske fakultetsbibliotek på Københavns Universitet Amager har han udsmykket en endevæg med et monumentalt relief af tykke neonbelyste silikoneplader med sirligt udskårne blomsterornamenter med islamisk inspiration og som en fortolkning af det berømte persiske Ardabil-tæppe på Victoria and Albert Museum i London.
I 2004 modtog Martin Erik Andersen Eckersbergs Medalje, i 2010 Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats hæderspris og i 2014 Thorvaldsens Medalje. Han var været medlem af kunstnersammenslutningen Den Frie Udstilling siden 2001. Man kan finde værker af Martin Erik Andersen hos blandt andet Galleri Susanne Ottesen.
Værker af Martin Erik Andersen i Frederikssund
Installationerne We are Free – Electricity af Martin Erik Andersen både inde og ude fra 2001 på Frederikssund Gymnasium. Installationerne eksisterer ikke mere.
Kilder, link og litteratur
Martin Erik Andersen hjemmeside (med flere billeder).
Billedhuggerskolen Charlottenborg.
Cv m.m. hos Galleri Susanne Ottesen.
John Kørner-interview med Martin Erik Andersen, Kopenhagen.dk, 7. december 2000.
Integration af kunsten i byggeriet, Dansk Center for Arkitektur & Kunst, Arkitektskolens Forlag, 2001, 101 sider, illustreret, redaktion Jytte Wainø. Interview med arkitekt Jacques Duelund Mortensen og billedkunstner Martin Erik Andersen, ved Bjarne Bækgaard.
Rum, krop og bevidsthed – Sublimt samarbejde mellem billedkunstneren Martin Erik Andersen og arkitekten Jacques Duelund Mortensen fra arkitektfirmaet Mangor & Nagel på Frederikssund Amtsgymnasium, Kunstavisen nr. 1 2002, Jesper Dalmose. (Forfatteren har lovet at skaffe en elektronisk udgave af artiklen.)
40 år i dag – Udfordrende kunst, Politiken, 19. november 2004.
Fødselsdagsomtaler på 50årsdagen i Berlingske (Torben Weirup), Politiken (Trine Ross) og Frederiksborg Amts Avis (Ritzau) – et par stykker med den fejlagtige oplysning at Martin Erik Andersens værk We are free – Electricity stadig kan ses på Frederikssund Gymnasium.
Rumtransport, anmeldelse af Martin Erik Andersens udstilling Don´t cry a Diamond / on a plate for you på Horsens Kunstmuseum, Trine Rytter Andersen, Kunsten.nu, 13. februar 2015. Udstillingen viser en betonflisemosaik som egentlig var skabt til byens Vitus Bering Plads. Se også Galleri Susanne Ottesen.
Ugens kunstner – Martin Erik Andersen, Julie Horne Møller, Kunsten.nu, 6. maj 2015.
Der gemmer sig et stort sort dyr i de gådefulde skulpturer, anmeldelse af udstilling i Galeri Susanne Ottesen, Peter Michael Hornung, Politiken, 11. december 2019.